Spredte træk af Lemvig Købstads historie
TRAP:
Kort over den nord-vestlige Deel af Ringkjøbing Amt.
1. |
Skodborg Herred |
Det nuværende Thyborøn-Harboøre-Engbjerg |
2. |
Vandfuld Herred |
Lemvig kommune indtil 31.12.2006 bortset fra et område i NØ med Humlum og Venø. |
|
Fra 01.01.2007 |
Begge herreder bortset fra Humlum og Venø udgør nu Lemvig kommune. |
|
Lemvig postdistrikt |
er identisk med Lemvig Kommune bortset fra Nees mod Syd. |
Haandbog for Rejsende
af Ejler Hagerup Tregder, 1824.
Indhold: Første Afdeling:
Historisk-Topografiske Noticer om Stæderne, Poststationerne og deres omgivelser, i alphabetisk Orden.
Afsnittet om Lemvig er hentet fra E. Dreyers Beskrivelse over Lemvig samt Skodborg og Vandfuld Herreder i Ribe Stift. Viborg 1795, 8.
(s.160 - 61) Lemvig, liden Stad paa den vestlige side af Jylland, ved en arm af Limfjorden...
Brev- og Extrapoststation (Pakkepost een Gang maanedligen).
Anden Afdeling: Post- og Rejserouter
Afstande i mile (1 mil = 7 km)
Tredje Afdeling: Almennyttige Efterretninger for Rejsende
I. |
Postvæsen: Befordringen til Lands og til Vands. De vigtigste Posters Ankomst og Afgang paa ethvert Sted. |
II. |
Myntvæsen |
III. |
Maal og Vægt |
Datidens Bancosedler
01: Kopi af 20 rigsdaler dansk courant 1808
02: Kopi af Kobmand Andrup, 24 skilling 1812 (rettet fra 1810)
Kort over Lemvig
Trap: Danmark I, 1858 Trap: Danmark II, 1879 Trap: Danmark III, 1902
Det Nørrejyske Redningsvæsen
Det Nørrejyske Redningsvæsen blev officielt oprettet i 1852, men allerede i 1847 tog Christopher Berent Claudi initiativ til
at oprette redningsstationer på den jyske vestkyst. De 2 første var "Tuskjær" i Fjaltring og "Flyvholm" i Harboøre.
C. B. Claudi var sandflugtskommissær og justitsråd, og han var bosiddende på gården "Grydsbæk" i Vandborg.
I 1860 ansatte han Anthon Andersen - lokal skibstømrer og sømand som medhjælper. I 1869 afløste han Claudi, og i
de næste 40 år ledede og udviklede han redningsvæsenet. Han oprettede telefonstationerne og strandvagterne langs vestkysten.
Han blev i daglig tale kaldt Konsul Andersen, og ved sin død i 1909 blev han fulgt til graven af stort set hele byen.
Læs historien om det Nørrejydske Redningsvæsen
01: Justitsraad C. B. Claudi
02: Konsul Anthon Andersen
3 og 4: segl: Nørrejydske redningsvæsen 1865 og 68
01: Thorsminde Redningsstation
02: Raketstationen i Thorsminde
03: Redningsraketten affyres
04: Redningsøvelse ved Vesterhavet
05: Regningsbåden sættes ud
06: Flyvholm Redningsstation
Fragtskibet "Mathilde" 1922-49
Da D.F.D.S. nedlagde deres ugentlige limfjordsrute, blev Lemvig og Skive uden fast
forbindelse med København ad søvejen, hvilket var til stor gene for handelsstanden.
Skibsfører Laurids Hedaa, Lemvig tog initiativ til - med tilsagn om støtte fra
handelsstanden i de to byer - for egen regning at etablere en fast ugentlig
forbindelse med hovedstaden.
Han lod bygge en tremastet motorskonnert, der kunne laste 165-170 ton,
med en maskinkraft pa 100 HK og som kostede 100.000 kr.
Den var i drift fra 1922 til 1924, hvor den blev afløst af et rent motorskib.
Det havde tidligere sejlet for Fyr- og Vagervæsenet.
Begge skibe var opkaldt efter Laurids Hedaas kone Mathilde.
I København havde "Mathilde" sin faste plads i Nyhavn, og i Lemvig var pladsen,
hvor "Mathildes Pakhus" lå.
Pakhuset blev fjernet i forbindelse med restaureringen af Mathildes Kaj i 1997.
I 2000 blev den nuværende bygning med Fiskerestaurant, Fiskernes Indkøbsforening
og servicebygning for sejlere opført.
01: Den første "Mathilde" 1922-24
02: M/S "Mathilde" 1924-49
03 og 04: Lemvig Havn ved Mathildes Pakhus 1945
05: M/S "Mathilde", Lemvig ved kajen i Nyhavn
02: Fragtbrev til V.L.T.J. 1922
03: fragtbrevets bagside
Kongebesøget i Lemvig 1908
01: Kongens ankomst
02: Lemvig torv under kongebesøget
03: Kong Fr. d. VIII og dronning Louise modtages på havnen
04: Kongeparret begynder turen i kareten
05: Kareten kører i byen
06: Kareten passerer "Vesterhus" - nu Lemvig Museum
01: Kongeparret besøger Bovbjerg Fyr
Billeder og andet fra det gamle Lemvig
01: Lemvig 1767 efter Pontoppidans Danske Atlas
02: Lemvigs Byvaaben, postkort fra ca. 1910
03: Dagvogn fra Struer til Lemvig
04: tekst over døren
|
Lemvig Kjøbstad/ Skodborg-Vandfuld/ Herreder.
stempel kendt brugt i 1868
|
|